Чехия
   
       
 
 
  <<< Малый формат
   
 
 
     Владелец камеры:
       
      Чешская Республика Веб-камера Ostrava.Unas.cz Острава - город на северо-востоке Чехии
 
www.ostrava.unas.cz
 
  1     2     3     4    >>>
   
     Чехия город Острава ул. Чешскобратска в сторону ул. Богуминской
   
           
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Click for Прага, Чехия Forecast    
     
 
 
     
 
 
  <   На Главную
 

  Злин площадь Мира

   Злин ул. Квиткова
   Город Лухаковице
   Город Теплице  
  Теплице Замков.пл
   Гостын Базилика
   Город Пржибыслав
    Город Острава 
  Острава Чуйковова
  Острава Вышковиц
  Острава ЧехБратск
  Острава Соколска
  1     2     3     4    >>>
   
        Увеличение - Нет
       
Czech Republic Ostrava Českobratska street direction Slezská Ostrava, Bohuminska street
         
       
 
             
       

Острава - город на северо-востоке Чешской Республики, третий по населению в Чехии, административный центр Моравскоcилезского края и района Острава-город. Расположен на месте слияния рек Остравице, Одра и Опава. История города и его рост тесно связаны с эксплуатацией и переработкой залежей высококачественного черного угля, открытых в районе, что дало городу индустриальный вид и неофициальное название — «стальное сердце республики» во время существования коммунистического правления в Чехословакии. Многие компании тяжелой индустрии сейчас закрыты или трансформированы. Археологические раскопки подтвердили, что на месте нынешней Остравы люди селились еще 25 000 лет назад.

В Средние века через эти места проходил Янтарный путь. Сам город был основан в 1267. Со временем экономическое значение Остравы упало и до конца XVIII века она была маленьким провинциальным ремесленным городком с населением около 1000 жителей. В 1763 были найдены крупные запасы угля, что привело к индустриальному буму и притоку населения в город. В 1830 году в городе был построен металлургический завод, в 1847 построена железная дорога, соединившая город с Веной. Во время Второй мировой войны Острава как центр металлургии подверглась разрушительной бомбардировке англо-американской авиации. В социалистический период город был восстановлен после войны и снова стал одним из главных промышленных центров Чехословакии.

   
             
       

Ostrava is the third largest city in the Czech Republic and the second largest urban agglomeration after Prague. Located close to the Polish border, it is also the administrative center of the Moravian-Silesian Region and of the Municipality with Extended Competence[clarification needed]. Ostrava was candidate for the title of European Capital of Culture 2015. Ostrava is located at the confluence of the Ostravice, Oder, Lučina and Opava rivers. Its history and growth have been largely affected by exploitation and further use of the high quality black coal deposits discovered in the locality, giving the town a look of an industrial city and a nickname of the “steel heart of the republic” (Czech: ocelové srdce republiky) during the communist era of Czechoslovakia. Many of the heavy industry companies are being closed down or transformed.

Ostrava was an important crossroads of prehistoric trading routes, namely the Amber Road. Archaeological finds have proved that the area around Ostrava has been permanently inhabited for 25,000 years. Circa 23,000 BC, the Venus of Petřkovice (Petřkovická venuše in Czech) from Petřkovice in Ostrava, Czech Republic, was made. It is now in Archeological Institute, Brno. In the 13th century, the Ostravice river marked the border between the Silesian duchy of Opole and the March of Moravia under Bohemian suzerainty. Two settlements arose on both sides of the river: Slezská Ostrava (Silesian Ostrava) was first mentioned in 1229, Moravská Ostrava (Moravian Ostrava) in 1267, it received town privileges in 1279. The Piast dukes of Opole in 1297 built a fortress on their side of the river. Both parts were largely settled by Germans in the course of the Ostsiedlung.

Until the late 18th century, Moravská Ostrava was a small provincial town with a population around one thousand inhabitants engaged in handicraft. In 1763, large deposits of black coal were discovered, leading to an industrial boom and a flood of new immigrants in the following centuries. During the 19th century, several mine towers were raised in and around the city and the first steel works were established at Vítkovice, acquired by Salomon Mayer von Rothschild in 1843. Industrial growth was made possible by the completion of Kaiser-Ferdinands-Nordbahn from Vienna in 1847. The 20th century saw further industrial expansion of the city accompanied by an increase in population and the quality of civic services and culture. However, during World War II, Ostrava — as an important source of steel for the arms industry — suffered several massive bombing campaigns that caused extensive damage to the city.